Kardiyoloji
KARDİYOLOJİ

Kardiyoloji kalp-damar hastalıkları ile ilgilenen bilim dalıdır.

Kalp-damar hastalıkları, dünyada olduğu gibi ülkemizdede ölüm nedenlerinin ilk sırasındadır.

Türkiye de her yıl yaklaşık 250 binin üzerinde kalp damar hastalığı tanısı konulmakta, bunların 150 bininden fazlası hayatını kaybetmektedir. Ülkemizde her yıl ani kalp krizine bağlı yaklaşık 100 bin ölüm olmaktadır. Bu rakam çoğu Avrupa ülkesindekinden daha fazladır.

Kardiyolojinin İlgilendiği Hastalıklar Nelerdir?

• Kalbi besleyen damarların (koroner arterler) daralması / tam tıkanması (aterosklerotik kalp hastalığı, kalp krizi),
  • Kalpte düzensiz atışlar, çarpıntı nöbetleri,
  • Hipertansiyon,
  • Kalp yetmezliği,
  • Doğuştan olan kalp hastalıkları,
  • Kalp kapaklarının daralması,yetmezliği,
  • Aorta'nın hastalıkları,
  • Beyine giden boyun atar damarlarının hastalıkları,
  • Bacak damarlarının hastalıkları,
  • Risk faktörleri olan kişiler (yüksek kan yağları, ailede özellikle erken yaşlarda (Erkeklerde 55 yaş üstü, Kadınlarda 65 yaş üstü) kalp damar hastalığı olması, şişmanlık, sigara, hareketsiz yaşanti, diabet)

Kimler Kardiyoloji'ye Başvurmalıdır?

• Kalp damar hastalıkları için risk grubunda olanlar,
  • Göğüs ağrısı, çarpıntı, nefes darlığı, baş dönmesi / bayılma, yürümeklebacaklarda ağrı olması gibi şikayetleri olanlar,
  • Kan basınca yükselme saptananlar,
  • Daha önce kalp hastalığı tanısı olanların / kapak ameliyatı olanların, koroner by-pass geçirenlerin kontrol amaçlı olarak.

Kardiyoloji Bölümünde Hangi Testler yapılmaktadır?

• Tele
  • EKG
  • Treadmill efor testi (hareketli bir band üzerinde, kan basıncı, EKG kontrolü yapılarak hastanın belirli bir protokole göre yürümesi)

Kallbi besleyen damarlar (koroner), aritmilerhakkında bilgi verir.

• Ekokardiyografi (kalp kasının fonksiyonunu kalbin kapaklarının anatomisini, kalpde doğuştan olan delikleri (ASD, VSD, PDA gibi) gösterir.
  • 24 saatlik EKG holter incelemesi; (kalpde düzensiz atışların, iletim bozukluklarının saptanması, uygulanan tedavinin kontrolü / değerlendirilmesi için kullanılır)
  • 24 saatlik kan basıncı holter incelemesi; (hipertansiyon tanısı koymak için, verilentedavinin kontrolü için kullanılır.)
  • Karotis arterlerin doppler eko tetkiki.
  • Bacak damarlarının doppler eko tetkiki
  • Genetik testler. Kalp damar hastalıklarında risk tayini için.

Erişkinlerde Kalp Kontrolleri Ne Sıklıkla Yapılmalıdır?

Yüksek risk grubunda olanlar (ailesinde erken kalp hastalığı, kendisinde veya ailesinde diabet, hipertansiyon, obezite, yüksek kan yağları olan kişiler), şikayetleri olmasa bile, genellikle 30 yaşından itibaren her yıl kalp-damar hastalıkları için muayene ve tetkiklerini yaptırmalıdır.

Risk grubunda olmayanlar ise 40 yaşından itibaren bu kontrolleri yaptırmalıdır.

Kalp damar hastalığı tanısı olanlar, doktorların önerdiği şekilde kontrollere gelmelidir.